Ce faci cand nu ai experienta

mm

Esti tanar, nu ai mai lucrat niciodata si nu gasesti nicio solutie pentru a compensa acest minus? Mai toate feedback-urile pe care le-ai primit iti lasau de inteles ca altcineva cu mai multi ani de experienta a fost ales pentru postul pe care ai aplicat?

Si, totusi, experienta nu trebuie sa fie un obstacol atunci cand iti doresti un job! Daca esti proaspat absolvent, student sau aplicant entry level e de inteles ca nu ai foarte multa si poti fi sigur ca nici consultantul de recrutare nu se asteapta sa fie asa.

Absenta experientei relevante pare a fi insa o problema pentru multi candidati aflati in cautarea primului loc de munca sau care isi doresc sa faca o schimbare in cariera. Si cum pana la interviu, unde poti sa detaliezi, ai doar doua instrumente cu care poti sa convingi, iti propun sa vedem ai departe cum le putem imbunatati.

Sa incepem cu CV-ul

Pentru a aduce putina consistenta, incearca sa introduci in prima parte a acestuia un paragraf in care rezumi continutul detaliat al CV-ului, punctand elementele care te fac un candidat potrivit. Un exemplu perfect privind aceasta structura de CV functional il vei gasi pe linkedin.com, unde fiecare profil incepe cu un scurt istoric. Daca nu ai experienta absolut deloc, cea mai buna alternativa este sa vorbesti despre proiectele tale, despre modul in care ai reusit sa gestionezi mai multe proiecte in acelasi timp sau despre ablitatile tale in solutionarea problemelor. Orice este reprezentativ pentru tine, dar mai ales pentru organizatia la care aplici.

Ce competente si abilitati ar trebui totusi sa incluzi?

Cele mai bune indicii le vei gasi in anuntul de recrutare, unde sunt enumerate toate competentele si abilitatile necesare pentru postul respectiv. Identifica totodata situatiile in care ai demonstrat ca ai aceste puncte forte. Te vor ajuta mai tarziu in interviu sa exemplifici concret. Poti totodata compara 2-3 anunturi de joburi din industrie pentru a vedea care sunt cele mai des cerute competente si abilitati. Asigura-te ca rezumatul despre care iti povesteam mai devreme le include.

Situatia ideala pentru tine este atunci cand ai tot ce angajatorul cere. Dar ce poti sa faci cand lucrurile nu stau chiar asa? In niciun caz nu adauga competente pe care nu le ai! Ai doar o parte dintre abilitati, vorbeste doar despre acestea! Nu ai niciuna! Poate nu ar strica sa te intrebi daca acesta este chiar jobul pe care ti-l doresti.

Zona de experienta

Nu poti sa treci peste ea pur si simplu si daca nu ai niciun fel de experienta, aceasta va fi probabil cea mai mare provocare. Inca o data te poti concentra pe abilitati, oferind de aceasta data mai multe detalii. Poti spune, spre exemplu, ca ai foare bune abilitati de cercetare. Stii cand, cum si mai ales unde sa iti gasesti informatii relevante pentru proiectele tale. Vorbeste despre astfel de situatii, despre cum ti-ai planificat activitatea si cum ai reusit sa identifici sursele cheie pentru proiectele la facultate.

Descrie aici experientele de la clasa, de la cursuri, proiectele de grup, activitati extracuriculare, voluntariate, internshipuri. Chiar daca nu ai fost platit pentru aceste activitati, sunt experiente importante pe care le poti trece cu incredere in CV.

Istoric joburi

Recruiterilor le place sa gaseasca in CV, coerent organizate, date si functii. Include aceste informatii facand referire la activitatile pe care le mentionam mai sus: voluntariate, internshipuri, proiecte speciale, activitati de freelancer. Poti citi mai multe despre cum sa te implici in astfel de proiecte aici.

Despre scrisoarea de intentie un singur sfat!

Sunt atatea resurse gratuite pe Internet! Nu le folosi!

Investeste putin timp si energie in a-ti scrie propria scrisoare de intentie in care sa punctezi, in stilul propriu, detaliile relevante pentru aplicatia ta: competentele tale, abilitatile tale, experienta ta, interesele si motivatia ta.

Scrisoarea de intentie si CV-ul trebuie sa creeze conexiunea cu angajatorul. Asigura-te ca mesajul tau este transmis corespunzator.

Monica Dona

 

 

WhatsApp Logo