10 sfaturi in cariera pe care le poti ignora

mm

Cum este bine sa iti redactezi CV-ul, cum ar trebui sa te porti la interviu, cum sa scrii o scrisoare de intentie, cum sa mentii relatia cu recruiterul dupa interviu, cum sa te porti la noul loc de munca, ce sa faci ca sa avansezi mai repede in cariera. Sunt sigura ca ai intalnit numerosi binevoitori care sa iti spuna ce sa faci, cum sa faci sau cand sa faci urmatorul pas, dar si ca ai citit deja numeroase tutoriale preambalate, panacee universale, care sa te ajute sa iesi din orice impas. Indiferent de stadiul in care te afli, o simpla cautare pe google iti ofera o lista intreaga de solutii.

Dar cum stii, totusi, care sfaturi ti se potrivesc cu adevarat? Iata cateva reguli pe care, poate, ai putea sa le ignori.

  1. CV-ul nu trebuie sa aiba mai mult de o pagina

Probabil ca aceasta regula are la baza un sambure de adevar sau poate ca exista industrii unde CV-ul de o pagina este suficient, insa, in era tehnologiei, o singura pagina de CV nu iti va fi nicidecum suficienta. Online-ul a modificat dramatic modul in care trebuie sa ne prezentam, dar si modul in care ne sunt scanate aplicatiile in procesul de selectie. Odata ce CV-ul tau a fost gasit de recruiter, ai la dispozitie 10 secunde pentru a-i atrage atentia, de aceea trebuie sa te asiguri ca, pe langa toate cuvintele cheie relevante pentru postul la care ai aplicat, formatul in care il redactezi il face usor de parcurs si iti scoate in evidenta competentele.

  1. Se spune ca un CV bun te va ajuta sa te angajezi imediat

CV-ul este un instrument de marketing. Rolul lui este sa iti atraga atentia recruiterului si sa il determine sa isi doreasca sa te cunoasca mai bine. Insa, de la interesul initial pana la angajare este un drum lung, care poate include mai multe etape: interviuri, teste, discutii de detaliu. Acolo trebuie sa confirmi ca ceea ce ai scris in CV reflecta cu adevarat nivelul tau de competente. Asadar, asigura-te ca exista un echilibru real intre imaginea din CV si ceea ce transmiti in timpul interviului.

  1. Cu cat aplici la mai multe job-uri, cu atat ai mai multe sanse sa fii selectat

Dimpotriva. Cu cat te concentrezi mai mult pe cantitate, cu atat vei fi tentat sa faci compromisuri la capitolul calitate. In plus, iti va fi dificil sa personalizezi aplicatiile si scrisorile de intentie, iar relevanta candidaturilor tale va scadea considerabil. Transmitand aplicatii generice, ratezi sansa de a explica suficient de clar care sunt competentele si abilitatile care te recomanda pentru postul respectiv, iar recruiterul isi va pierde rapid rabdarea sa citeasca printre randuri. Viceversa, daca aplicatia ta este relevanta, chiar si in cazul in care nu esti selectat, recruiterul isi poate aminti de tine ulterior si te poate contacta pentru alte proiecte care se deschid.

  1. Urmeaza-ti pasiunea…

…atata vreme cat ea poate insemna o sursa de venit care sa te multumeasca. Poate si tu faci cale mai bune fotografii din lume sau poate margelesti, tricotezi sau cultivi plante de apartament. Personal, am fost dintotdeauna creativa si m-am implicat in fel si fel de proiecte pe care le-am abandonat cu gand de resuscitare ocazionala: margelesc, fac aranjamentele florale, scriu, traduc, imi place sa gatesc si sa fac gemuri multifruct. Niciuna dintre aceste pasiuni nu m-a convins, insa, sa renunt la jobul meu in marketing. Pe de alta parte, stiu o multime de oameni care au construit afaceri de succes din pasiuni nebune si vise indraznete. Sunt modelul meu! Cred totusi ca, atunci cand pasiunea nu este foarte bine conturata, nu e nicio problema sa o pastrezi pentru timpul tau liber.

  1. Asteapta pana iti gasesti un job in domeniul pe care il vrei!

Teoretic, suna perfect. In practica, lucrurile nu ies intotdeauna atat de lin cum ti-ai dori, asa ca, pentru primul pas in cariera, poti lua in calcul si pozitii in companii mai mici, care sa iti ofere oportunitatea de a acumula experienta pentru urmatorul nivel.

  1. OK, ai fost selectat! Acum lasa-i pe ei sa iti faca oferta!

Nimic nu poate fi mai gresit decat sa ii lasi pe altii sa iti evalueze profilul in locul tau. Intregul proces de recrutare ar trebui sa porneasca de la reguli clare, stabilite de la inceput de ambele parti: „am nevoie de un angajat cu urmatoarele competente si abilitati, in bugetul x” si „imi doresc un loc de munca unde sa imi folosesc si sa imi dezvolt abilitatile, iar pentru nivelul meu de expertiza, un salariu potrivit ar fi y”. Iar pentru ca lucrurile sa functioneze armonios, ideal ar fi ca x si y sa fie cat mai apropiate.

  1. Cand esti la inceput, nu e bine sa spui NU!

In mediile mai putin structurate, venirea unui nou angajat poate fi vazuta ca o usurare pentru colegii mai vechi, care abia asteapta sa scape de sarcinile de rutina. Insa daca accepti din start toate sarcinile mici si marunte de la toata lumea, risti sa fii coplesit rapid. Iar de la suprasolicitare pana la demotivare nu e decat un pas. De aceea, iti recomand sa ai curajul de a spune un NU politicos si ferm inca din prima zi.

  1. Nimeni nu isi doreste sa angajeze un job-hopper

Parintii mei au avut un singur loc de munca, la acelasi angajator, iar eu am avut pana acum vreo patru. Lucrand in recrutare, in urma cu ceva vreme, imi amintesc ca principala temere a colegilor mei atunci cand intalneau CV-uri cu multe experiente, era ca nu cumva acest comportament sa se repete si la noul angajator.Din pacate, realitatea actuala – marcata de tot mai multe oportunitati pe perioada determinata sau proiecte speciale – ne impinge spre un stil de lucru de tip job-hopping, cu care trebuie sa ne obisnuim. Un traseu profesional presarat cu mai multe experiente nu este neaparat un semn ca acest comportament se va repeta si nici nu are un impact negativ direct asupra productivitatii angajatului.

  1. Salariul este singurul care conteaza!

Cui nu i-ar placea sa se trezeasca, la un moment dat, multimilionar doar din salariu? Daca nu ti s-a intamplat in primii 5 ani, poate ar fi momentul sa te gandesti si la timpul pe care il petreci la job. Dincolo de salariu, conteaza si alte lucruri esentiale: unde lucrezi, ce faci, cat de mult te ajuta sa te dezvolti, cat timp intentionezi sa ramai pe aceasta pozitie, care este urmatorul pas si daca actualul job te sprijina sa ajungi acolo. Si, mai ales, unde vei face acel pas: in aceeasi organizatie sau intr-una noua?

  1. Pentru a avansa in cariera, vino primul la serviciu si pleaca ultimul!

E o mare diferenta intre a munci eficient sau cu drag si workaholism. Cand iti place ceea ce faci, esti tentat sa faci mai mult, insa trebuie sa distingem foarte clar granita dintre pasiune si patologie. Pe termen lung, workaholismul inseamna sanatate subreda, absenteism, performante scazute – minusuri atat pentru angajat, cat si pentru angajator. Cred ca nimeni nu isi doreste nici sa fie, nici sa lucreze cu un workaholic.

Ce alte sfaturi de evitat ai adauga pe aceasta lista? Ajuta-ne sa o completam! Lasa-ne un comentariu!

 

Monica Dona

Sursa foto: shutterstock.com

WhatsApp Logo