Provocarile HR-ului – Retentia angajatilor

mm

 

“Provocari la tot pasul!” Cand lucrezi in HR este imposibil sa nu auzi asta, cel putin o data pe zi. Si pentru ca un singur articol e prea mult, va invit sa ne urmariti intr-un nou serial, in care incercam sa punem laolalta, episodic, toate provocarile departamentului de HR.

Prima pe lista noastra este retentia. Indiferent de cate resurse reuseste organizatia ta sa atraga, de cat de multe traininguri ar pune la dispozitie pentru formarea noilor angajati, nimic nu echivaleaza cu performanta unui om care stie ce are de facut, cu cine trebuie sa colaboreze pentru a pune lucrurile in miscare si care sunt resorturile pe care sa le actioneze pentru ca acest lucru sa se intample.

Multi cred ca misiunea oamenilor de HR se rezuma la recrutare si angajare, insa de fapt activitatea de zi cu zi a acestui departament include sau ar trebui sa includa in mare parte actiuni care sa motiveze angajatii, care sa le ofere posibilitati de crestere si dezvoltare de noi competente si abilitati in cadrul organizatiei, care sa se traduca in KPI de performanta pentru fiecare membru al echipei indiferent de postul pe care acest il ocupa. Nimic nu e mai trist pentru un angajat decat sa simta ca nu mai are unde sa creasca in cadrul organizatiei , ca tot ceea ce face este sa repete robotic niste operatiuni al caror sens aproape ca nu se mai cunoaste.

Din seria celor putin vizibile insa cu o importanta majora, retentia este abilitatea departamentului de HR de a mentine echilibrul intre cultura companiei, remuneratie si motivare. Iar abilitatea aceasta trebuie sa creeze combinatii perfecte pentru fiecare angajat in parte pastrand in atentie pe parcursul acestui proces interesele organizatiei. In plus, in tot acest proces combinatiile de beneficii trebuie sa fie inregistrate cu maxima acuratete pentru ca fiecare angajat sa primeasca la timp ceea ce il motiveaza.

Ce iti spune insa numarul de plecari din organizatia ta?

Retentia angajatilor iti arata cat de bine reuseste organizatia ta sa mentina nivelul de satisfactie al angajatilor. Pentru a calcula rata de retentie a angajatilor incepe cu numarul total de angajati de la sfarsitul unei perioade – lunara, semestriala sau anuala. Spre exemplu daca organizatia ta are a 100 de angajati la sfarsitul unui semestru, iar din acestia 10 angajati pleaca in timpul aceluiasi semestru, scade 10 din 100. Imparte rezultatul la numarul total de angajati si inmulteste ce ai obtinut cu 100 pentru a afla rata de retentie. Rezultatul pentru cifrele date mai sus este 90%. Compara ratele de retentie din mai multe perioade pentru a vedea cat de bine reuseste organizatia ta sa isi retina angajatii valorosi.

De ce este important sa iti pastrezi angajatii?

Rata de retentie nu este doar un indicator privind satisfactia angajatilor tai, insa ratele scazute de retentie cresc semnificativ costurile organizatiei tale. Pentru a vedea cuantumul acestora aduna costurile de recrutare, angajare si pregatire si productivitatea scazuta a departamentului caruia ii lipsesc aceste resurse. Daca luam in considerare si scenariul pesimist in care angajatul pe care tu l-ai pregatit poate ajunge sa lucreze pentru competitia ta, cu atat mai mult se justifica implementarea unor programe de retentie ca alternativa la inlocuirea angajatilor.

Ce poti face pentru a mentine rata de retentie in parametri optimi?

Interviurile de exit care iti pot oferi informatii valoroase despre motivele plecarilor din organizatia ta. Nu ezita sa le aplici, insa si mai important, nu ezita sa folosesti informatiile pe care le colectezi in cadrul acestora. Mergi mai departe si analizeaza in amanunt spatiul de lucru. Un loc de munca placut contribuie si el intr-o mare masura la satisfactia angajatilor, de aceea este important sa te asiguri ca exista suficienta lumina, nu foarte mult zgomot, temperatura este potrivita, ca exista scaune confortabile si alte detalii aparent putin importante, insa care contribuie la satisfactia generala. Nivelul de incarcare al angajatilor poate fi si el un factor de sters, asa ca, asigura-te ca sarcinile alocate acestora nu se suprapun cu alte sarcini si ca termenele limita impuse sunt realizabile. Beneficiaza angajatii de suport? Angajezi oamenii potriviti pentru locul potrivit? Beneficiaza acestia de echipament de protectie adecvat? Sunt tot atatea intrebari pe care poti sa ti le adresezi atunci cand faci evaluarea organiizatiei.

Scriam intr-un articol precedent despre ce ai putea face pentru a-ti pastra in echipa performerii de top. Ti-l recomand cu caldura si sper sa iti fie de ajutor!

Experientele tale sunt insa utile pentru noi toti si de aceea te invit sa nu eziti sa ni le impartasesti intr-un comentariu! Ce face organizatia ta pentru a mentine rata de retentie scazuta? Care sunt provocarile anului 2014 din perspectiva retentiei angajatilor performanti?

Monica Dona

PR Manager Lugera The People Republic

WhatsApp Logo