Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a clarificat, printr-o hotărâre definitivă pronunțată recent, interpretarea sintagmei „prelungirea anuală a raportului de serviciu” prevăzută de Codul administrativ. Conform acesteia, prelungirea posibilă după atingerea vârstei de pensionare pentru funcționarii publici trebuie să aibă durata fixă de un an. Așadar, o menținere în funcție pe o perioadă mai scurtă, precum șase luni, nu este conformă cu legea.
Ce spune Codul administrativ despre pensionare și prelungirea activității
Raportul de serviciu al funcționarilor publici încetează de drept la data îndeplinirii cumulative a condițiilor legale pentru pensionare – vârsta standard și stagiul minim de cotizare. Totuși, Codul administrativ (OUG nr. 57/2019) permite, în mod excepțional, ca aceștia să solicite menținerea în funcție pentru maximum trei ani, cu prelungiri anuale, în baza unei cereri formulate cu două luni înainte de pensionare și cu aprobarea conducerii instituției publice.
Întrebarea ridicată în practică a fost dacă aceste prelungiri pot avea o durată mai scurtă de un an, în funcție de decizia conducătorului instituției, sau dacă un an este perioada minimă obligatorie.
Ce a decis ICCJ?
Prin Decizia pronunțată în data de 29 aprilie 2024, ICCJ a stabilit fără echivoc că prelungirea anuală a raportului de serviciu este obligatoriu de un an întreg, nefiind permisă acordarea unei durate mai scurte.
„Dispozițiile art. 517 alin. (2) din Codul administrativ se interpretează în sensul că durata prelungirii este de un an”, a statuat completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept al ICCJ.
Contextul speței: prelungire de doar șase luni, considerată abuzivă
Litigiul a pornit de la solicitarea unui comisar-șef care, la atingerea vârstei de pensionare, a cerut să fie menținut în funcție conform legii. Instituția i-a aprobat doar o prelungire de șase luni, considerând că are discreția de a stabili perioada. Funcționarul a atacat decizia în instanță, susținând că prelungirea anuală prevăzută de Codul administrativ înseamnă un drept la menținerea pentru un an întreg, nu mai puțin.
Prima instanță i-a respins cererea, dar curtea de apel a considerat că este necesară o interpretare oficială a expresiei „prelungire anuală” și a sesizat ICCJ.
Hotărârea definitivă a Înaltei Curți pune capăt oricărei controverse: expresia „prelungire anuală” are sensul de durată fixă de un an, nu de perioadă flexibilă care are loc o dată pe an.
Ce înseamnă această decizie pentru instituțiile publice?
Această decizie va produce efecte în toate cazurile similare, devenind un reper obligatoriu pentru instanțe și autorități. Instituțiile publice nu mai pot acorda prelungiri mai scurte de un an pentru funcționarii aflați în această situație, iar funcționarii care primesc o decizie contrară pot invoca hotărârea ICCJ în instanță.
Este important de subliniat că, deși legea permite maximum trei ani de menținere, aceștia pot fi obținuți doar prin solicitări și aprobări anuale.
Ce se întâmplă dacă funcționarul optează pentru suspendarea pensiei?
Înalta Curte a clarificat într-un alt context că, odată ce raportul de serviciu a încetat prin pensionare, nu mai poate fi reactivat doar prin renunțarea ulterioară la pensie. Așadar, solicitarea de suspendare a plății pensiei nu are efect asupra încetării raportului de serviciu.
Un aspect util pentru departamentele de HR și payroll din sectorul public
Implementarea acestei decizii în practică implică, pentru instituțiile publice, actualizarea procedurilor de gestionare a resurselor umane și a raportărilor administrative, inclusiv în sistemele de salarizare și în evidențele Reges-Online. Departamentele de HR trebuie să se asigure că orice decizie de prelungire este înregistrată cu durata corectă, iar payroll-ul trebuie să urmărească derularea drepturilor salariale asociate acestor prelungiri, fără întreruperi nejustificate.
Atenție! Această posibilitate de prelungire anuală a raportului de serviciu peste vârsta standard de pensionare se aplică exclusiv funcționarilor publici, adică personalului angajat în baza unui raport de serviciu, conform Codului administrativ (OUG nr. 57/2019).
Pentru salariații din sectorul privat sau din alte categorii profesionale angajate prin contract individual de muncă (CIM), situația este diferită:
- În dreptul muncii, contractul nu încetează automat la împlinirea vârstei standard de pensionare. Angajatul poate continua activitatea dacă nu solicită deschiderea dreptului la pensie și dacă ambele părți sunt de acord.
- Există, totuși, posibilitatea angajatorului de a înceta raportul de muncă de drept conform art. 56 alin. (1) lit. c) din Codul muncii, atunci când angajatul îndeplinește cumulativ condițiile de vârstă și stagiu minim pentru pensionare și obține pensia.
Pe scurt: Prelungirea anuală, în formă reglementată și limitată, este o facilitate specifică exclusiv administrației publice și nu are corespondent direct în sectorul privat.
Întrebări frecvente despre prelungirea raportului de serviciu după pensionare
- Poate fi acordată prelungirea raportului de serviciu pentru o perioadă mai mică de un an?
Nu. Potrivit deciziei ICCJ, „prelungirea anuală” prevăzută de Codul administrativ înseamnă o durată fixă de un an. Orice perioadă mai scurtă este nelegală, chiar dacă este aprobată de conducătorul instituției publice.
- Câți ani poate fi prelungit raportul de serviciu peste vârsta de pensionare?
Maximum 3 ani, prin prelungiri anuale succesive. Fiecare prelungire se face pe o durată de un an și necesită cerere individuală și aprobare din partea conducerii instituției.
- Este funcționarul public obligat să se pensioneze la împlinirea vârstei legale?
În principiu, da – raportul de serviciu încetează de drept. Totuși, în baza unei cereri, funcționarul poate fi menținut în funcție pentru o perioadă de până la 3 ani, dacă cererea este depusă cu cel puțin două luni înainte de data pensionării și este aprobată de instituție.
- Ce se întâmplă dacă un funcționar solicită suspendarea pensiei după ce a fost pensionat?
Suspendarea ulterioară a pensiei nu reactivează raportul de serviciu. Înalta Curte a stabilit că încetarea raportului de serviciu se produce automat și nu poate fi anulată prin renunțarea ulterioară la pensie.
- Cine este responsabil cu actualizarea documentelor și raportarea în sistemele oficiale?
Departamentele de resurse umane și salarizare (payroll) trebuie să asigure corecta gestionare a documentelor de prelungire și actualizarea acestora în sistemele interne și în Reges-Online, în conformitate cu HG 295/2025.
Sursă foto: shutterstock.com