Valori corporatiste versus valori personale

Deadline-uri, targete, meetinguri. Doar trei cuvinte dintr-un vocabular „corporate”

Se spune că profesioniștii care iau calea muncii în corporație aleg, de bună voie, o convertire, o transformare într-un model impus de valorile organizației, un stil de viață. Se spune că, de la formularea răspunsurilor la întrebările interviului de angajare de genul „Unde te vezi peste cinci ani?”, până la procesele de educare, trainingurile permanente, la mesele luate în cadrul clădirii de birouri, la clasele de sport desfășurate tot în incintă, team buildinguri și petreceri unde se discută cazuri și proceduri, program aglomerant și solicitant în weekend, marile corporații își transformă angajații în roboți, respingând gândirea creatoare și acaparându-le complet viața, până la cele mai intime credințe și valori.

Totul, pentru rigurozitate și eficiență. Însă rigurozitatea și eficiența au căpătat alte înțelesuri. Dacă, în trecut, principiul „one-size fits all” a funcționat perfect, acesta nu își mai găsește aplicabilitatea în prezent. Multe companii au evoluat, în concordanță cu tendințele din piața muncii, și își creează ofertele în funcție de nevoile fiecărui candidat, analizând aspirațiile și dorințele de dezvoltare ale acestora încă din timpul proceselor de recrutare.

Companiile care au înțeles că dezvoltarea și inovația sunt posibile atunci când corporația susține nevoile și valorile personale ale fiecărui angajat analizează atent, gândesc evoluția personalului în funcție de aspirații specifice individuale, analizează profilul complet al specialistului care va aduce plusvaloare business-ului. Companiile oferă acum angajaților proiecte speciale dintre cele mai creative, le permit să lucreze de la distanță sau să dezvolte, în timpul programelor, proiecte personale care ar putea genera idei inovatoare, valoroase pentru organizație.

Companiile care înțeleg că trebuie să investească în brandingul angajatului și transmit pieței că susțin o astfel de politică de personal reușesc să atragă și să păstreze cei mai performanți angajați. Mai mult, există inițiative de înființare a unor „bănci de idei”, în care organizațiile stochează opinii, noțiuni, propuneri ale angajaților, pe care le vor aplica ulterior. Managementul ideilor este o unealtă prin care organizațiile pot păstra cunoștințe și idei valoroase ale angajaților, care ar putea susține business-ul în viitor.

Dacă marile companii evoluează în sensul analizei cât mai personalizate a nevoilor angajaților, timp în care anumite degete sunt încă întinse acuzator către organizații, indicând „spălarea creierelor”, poate succesul și împlinirea personală trebuie privite și la nivel individual, asumat. Unii profesioniști sunt atât de pasionați de muncă încât nici nu se gândesc la viața privată, pe când alții de-abia așteaptă încheierea programului de lucru. Unora le place să îmbine viața personală cu cea profesională, în timp ce alții preferă o distincție clară între cele două. Pentru unii este important să facă sport, în timp ce alții au nevoie să se relaxeze singuri, în liniște. Unii angajați au programe de lucru stabile și previzibile, iar alții se adaptează unor schimbări zilnice sau săptămânale.

Un echilibru între viața privată și cea profesională, potrivit propriilor valori și nevoi, poate fi obținut numai urmărind un plan bine întocmit și o disciplină personală. Iată câteva sfaturi!

Definește-ți clar echilibrul viață profesională/viață personală pe care ți-l dorești! Care sunt obiectivele tale personale? Cele profesionale? Cum îți definești echilibrul? Ce este nenegociabil pentru a-ți menține acest echilibru?

Cât timp poți să păstrezi acest echilibru? În general, în viață, suntem într-o permanentă căutare a echilibrului, ceea ce implică un balans. Puțini oameni își pot păstra echilibrul zi de zi. În funcție de specificul jobului tău, îți poți adapta planurile personale. Dacă domeniul în care activezi presupune perioade cu volum mare de muncă urmate de unele cu mai puține responsabilități, adaptează-ți activitățile personale în funcție de aceste perioade.

Fii flexibil! Gândește-te la sarcinile pe care le ai la muncă, la nevoile din viața privată și la perioadele stresante. Ce tipuri de situații solicitante apar cu precădere și cum te poți adapta la acestea? Ce vei face data viitoare în astfel de situații? Identifică provocările dinainte ca acestea să apară și fă-ți planul din timp, pentru a-ți echilibra activitatea profesională cu cea personală.

Recapitulează-ți prioritățile! Nevoile legate de muncă și viața personală se schimbă în timp. Revizuiește și schimbă-ți planurile, pentru ca acestea să-ți susțină obiectivele.

Planul tău trebuie să țină cont de valorile tale, de preferințe, de nevoi de întreținere personală și timp liber, de obligații profesionale, adică să ofere definiția completă a echilibrului pe care ți-l dorești. Ai nevoie de flexibilitate, readaptare și disciplină. Echilibrul poate fi obținut și menținut având o percepție clară asupra lui, un plan, implementare și asumarea responsabilității asupra complexității propriei vieți.

 

Andreea Budica

Content wizard

 

Sursa foto: shutterstock.com

WhatsApp Logo