Centrele de evaluare a competențelor profesionale: ce reguli noi se aplică din 2026?

Ministerul Educației face un pas esențial în direcția recunoașterii oficiale a competențelor dobândite în contexte de învățare nonformală și informală. Printr-un ordin recent publicat în Monitorul Oficial, a fost aprobat cadrul normativ pentru autorizarea și acreditarea centrelor de evaluare a competențelor profesionale (CEC), care va deveni aplicabil începând cu 1 ianuarie 2026.

Această inițiativă este parte integrantă a unui efort mai larg de profesionalizare, standardizare și validare a învățării continue, un proces care susține mobilitatea profesională și recunoașterea abilităților dobândite în afara sistemului formal de educație.

Ce prevede noul ordin și cui i se adresează?

Potrivit Ordinului Ministerului Educației nr. 6390/2025 (în vigoare de la 1 ianuarie 2026), regulile de funcționare pentru centrele de evaluare a competențelor profesionale (CEC) se adresează:

Persoanelor juridice – fie ele de drept public sau privat, cu sau fără scop patrimonial;
Instituțiilor interesate de furnizarea programelor de evaluare și certificare a competențelor dobândite informal sau nonformal (la locul de muncă, prin voluntariat, training-uri etc.).

autorizare centre competențe profesionale

Două etape obligatorii pentru funcționarea centrelor de evaluare a competențelor profesionale

Procesul de validare a unui centru de evaluare presupune două etape distincte:

  1. Autorizarea provizorie – permite inițierea activității, în condițiile unui plan de conformare agreat;
  2. Acreditarea propriu-zisă – se obține în urma unei evaluări externe riguroase efectuate de Autoritatea Națională pentru Calificări – ANC.

Evaluarea va lua în considerare:

  • Capacitatea instituțională;
  • Eficiența activității educaționale;
  • Managementul calității la nivel de centru.

Rapoartele de evaluare vor fi publice (inclusiv numele evaluatorilor implicați), în conformitate cu legislația privind protecția datelor, pentru a crește transparența și încrederea beneficiarilor.

Ce sunt competențele profesionale dobândite informal?

Nu toate abilitățile se învață în sala de curs. Multe sunt dobândite la locul de muncă, prin proiecte voluntare, auto-formare, stagii neacreditate, sau experiențe de viață semnificative.

Valoarea acestor competențe este indiscutabilă, însă recunoașterea lor oficială este cheia accesului la un loc de muncă mai bun, la promovări sau reconversie profesională. Prin urmare, centrele de evaluare a competențelor profesionale autorizate vor avea un rol vital în validarea oficială a acestui tip de competențe, contribuind la o piață a muncii mai incluzivă și adaptabilă.

Ce obligații presupune statutul de centru de evaluare?

Orice entitate care dorește să obțină autorizarea va trebui să îndeplinească o serie de criterii clare privind:

  • Infrastructura (spații, echipamente, resurse);
  • Resursa umană calificată (evaluatori competenți, formatori);
  • Sistemul de management al calității;
  • Transparența procesului de evaluare și respectarea standardelor ocupaționale.

Ordinul 6390/2025 detaliază și cerințele privind raportarea activităților, utilizarea platformelor digitale oficiale și colaborarea cu ANC pentru asigurarea calității.

Concluzie

Noua reglementare creează un cadru clar și profesionist pentru organizarea centrelor de evaluare a competențelor dobândite în afara școlii, oferind o punte între educația formală și realitatea profesională. Este un pas necesar într-o economie în care învățarea continuă și experiența practică cântăresc tot mai mult.

📣 Dacă reprezinți o organizație interesată să devină centru de evaluare sau activezi în HR și vrei să înțelegi cum se pot recunoaște abilitățile angajaților tăi în mod oficial, acum este momentul să te pregătești pentru 2026.

 

Sursa foto: shutterstock.com

telemuncă pentru părinții copiilor cu dizabilitățiPlanul de acțiune 2025–2030
WhatsApp Logo