Legea ce Reglementează Prestatorul Casnic și Platforma Esențială pentru Implementarea Ei

Anul trecut, în Monitorul Oficial, a fost publicată o lege ce vizează reglementarea activității prestatorului casnic, cu aplicabilitate din 2024. Implementarea acestei legi depinde în mod crucial de dezvoltarea unei platforme electronice, pentru care procedura de achiziție publică este în desfășurare.

Această lege, adoptată în august 2022, își propune să reglementeze o zonă predispusă la muncă nedeclarată și neimpozitată, iar termenul stabilit pentru intrarea în vigoare a Legii nr. 111/2022 privind reglementarea activității prestatorului casnic este 1 ianuarie 2024.

Legea ce vizează reglementarea activității prestatorului casnic, cu aplicabilitate din 2024

Punctul central al acestei legi presupune implementarea unei platforme electronice care va fi gestionată de Agenția Națională de Ocupare a Forței de Muncă (ANOFM). Prin intermediul acestei platforme, se va monitoriza activitatea prestatorilor casnici, beneficiarii acestora, și se vor emite tichete prin care se va efectua plata pentru serviciile prestate. Practic, funcționarea acestui mecanism este condiționată de funcționarea eficientă a platformei.

Legea în cauză reglementează în principal munca necalificată efectuată de persoane fizice în gospodării. Lista serviciilor ce pot fi furnizate în acest mod include activități de curățenie/ igienizare, spălare/ călcare rufe, croitorie, preparare a hranei, îngrijire corporală, precum și hrănirea sau supravegherea persoanelor dependente.

Prestatorii de servicii nu vor primi plată în numerar, ci sub formă de tichete, iar aceste tichete pentru activități casnice vor fi impozitate doar cu privire la venituri și contribuții la pensii, nefiind supuse contribuțiilor la sănătate. Angajatorii vor putea acorda acest tip de tichete propriilor angajați ca parte a remunerației, alături de salariul convenit.

 legea activităților casnice - prestatorii casnici primesc tichetele pe card

Beneficiarii acestor servicii, care sunt persoane fizice, vor achiziționa tichetele prin intermediul agențiilor de ocupare a forței de muncă, prin poștă sau de pe platforma electronică specializată menționată anterior. Prestatorii și beneficiarii vor stabili verbal serviciile și sumele plătite. Ulterior, prestatorul poate schimba un tichet în numerar într-un termen de maxim 12 luni de la primire. Banii trebuie să ajungă în contul bancar indicat de prestator în cel mult cinci zile de la solicitare.

De asemenea, legea specifică că tichetele nu pot fi transferate altor persoane și pot fi utilizate numai de către prestatorul care a efectuat efectiv munca. Este posibil să se impună condiții de identificare pentru schimbarea lor în numerar, pentru a asigura că utilizatorul este aceeași persoană indicată pe tichet.

Până în prezent Ministerul Muncii nu a mai remis niciun comunicat de presă legat de statusul achziției publice a serviciilor de implementare a platformei.

legea activităților casnice - platforma nu este încă disponibilă

Photo credit shutterstock.com

Munca de acasă pentru părinții care au copii sub 11 aniDirectiva (UE) 2023/970 a Parlamentului European și a Consiliului din 10 mai 2023
WhatsApp Logo