Problema imaginii candidatilor de pe piata fortei de munca pe retelele sociale a fost dezbatuta pana la refuz. Ai trecut prin situatia in care a trebuit sa-ti revizuiesti toate postarile legate de viata personala, fotografii mai mult sau mai putin “decente”, puncte de vedere tabu pe care le-ai impartasit prietenilor. Stii deja ca orice postare devenita online ramane online si, evident, publica si accesibila oricui.

Dar de ce sa nu-ti urmaresti si tu angajatorul? Un research al conturilor de social media ale unui angajator, articole aparute in presa despre compania vizata, pagina de Facebook a managerului cu care vei sustine interviul te pot ajuta sa obtii jobul visat. Sau sa refuzi unul nepotrivit. In momentul de fata, nu ai scuze sa nu detii informatiile necesare prezentarii la interviu! Poti sa demonstrezi ca esti in tema cu activitatile companiei si, mai presus de toate, poti afla dinainte daca aceasta este experienta profesionala pe care ti-o doresti!

Lugera & Makler Romania iti ofera cateva sfaturi pentru ca research-ul pe care il faci sa reprezinte un as in maneca demersurilor tale profesionale.

Mergi pe firul informatiei relevante!

Analiza pe care o faci poate fi istovitoare. Ani de postari pe retele sociale, date financiare, comunicate de presa pot fi informatii irelevante. Daca firma se va extinde, chiar nu te ajuta sa stii cate birouri va detine aceasta sau ce majorari de capital a decis in urma cu trei ani. Insa, te-ar putea ajuta aparitii recente in presa sau discutii pe forumuri referitoare la felul in care sunt tratati candidatii la interviuri si angajatii. Te-ar ajuta informatii referitoare la produsele-cheie ale companiei, predictii privind afacerile pe care le va dezvolta, descrierea misiunii companiei, experiente de evolutie profesionala a unor angajati.

In acelasi timp, conturile de LinkedIn ale managerilor cu care vei sustine interviul iti pot furniza informatii relevante privind proiecte actuale pe care le deruleaza si cu care ar fi bine sa fii familiar. In final, vei fi capabil sa-ti etalezi cunostintele despre misiunea companiei, despre proiecte in care ai putea fi implicat sau chiar sa oferi solutii privind dezvoltarea acestora.

In ce directii poti indrepta informatiile personale

Este esential sa nu te dai de gol ca ai desfasurat activitati de “spionaj”. Nu este greu sa afli detalii privind viata privata a viitorului sef, insa, asigura-te ca acestea nu iti vor scapa in timpul interviului. Daca viitorul superior are anumite pasiuni, de exemplu pictura, poti aminti in timpul interviului despre faptul ca adori sa vizitezi galerii de arta in calatoriile tale din strainatate. Daca seful tau apare intr-o fotografie jucand tenis, iti poti exprima si tu interesul fata de sport, acesta ocupand un loc important intre hobby-urile tale. Asta daca informatia nu este departe de adevar. In caz contrar, ai putea sa nu fii privit chiar bine. Nu insista prea mult pe aceste discutii si fii inspirat sa treci la alt subiect inainte sa plictisesti auditoriul.

Tradu marketingul in realitate

Mesajul de marketing, in mod evident, suna pozitiv. Important este ca situatia reala transmisa de acel mesaj sa fie in concordanta cu nevoile tale. Astfel, munca de research pe care o desfasori pe retele sociale vine, din nou, in sprijinul tintei tale. Analiza unor mesaje de tipul “dedicati perfectiunii”, “nimic nu ne poate opri” etc., scrise cu talent la sectiunea “Despre noi” iti poate transmite faptul ca, odata angajat in acea companie, va trebui sa stai peste program sau sa te supui unor reguli care ar putea sa nu fie in concordanta cu principiile tale. Astfel, vei afla raspunsuri la intrebari pe care in niciun caz nu le poti adresa intervievatorilor. Si daca totusi ti-ai lua inima-n dinti sa le exprimi, evident, raspunsul nu va fi foarte sincer.

Apoi, poti sa treci la pasul urmator. Daca ai cunostinte care lucreaza in acea organizatie, este mai simplu. Daca nu, un research pe contul de Facebook al unor angajati ar putea sa-ti arate clar cum stau acestia la capitolul timp liber si viata personala. Ai putea avea surpiza, de asemenea, sa gasesti forumuri in care fosti candidati sa dezbata, public, experienta prin care au trecut in procesul de recrutare.

Ai aflat ce cautai? Tine pentru tine!

Munca de “detectiv” iti poate dezvalui secrete nu tocmai placute despre compania vizata. Dar te vor ajuta sa decizi daca aceasta chiar este experienta profesionala de care ai nevoie. Nu posta pe Facebook sau pe orice alta retea de socializare ce ai aflat, oricat de tentant ar fi. Chiar daca research-ul te-a adus la concluzia ca nu doresti sa lucrezi pentru compania  “spionata”, lasa loc de buna ziua, pentru ca nu stii cand si in ce context te-ai putea intalni cu managerii cu care ai sustinut interviul. O imagine pozitiva, echilibrata, matura, formata la un moment dat, ar putea deveni un atu major pentru tine intr-un moment in care vei avea nevoie de sustinere.

 

 

Andreea Budica

Content wizard